Politikalarımız
Temel Değerlerimiz
- Katılımcı bir anlayışla, üyeler arasında diyaloğun
güçlendirilmesi ve üyelerin odayı sahiplenmesinin sağlanması
- Yönetim anlayışının şeffaflık, hesap verebilirlik ve
katılımcılık üzerine kurulması
- Yönlendirici ve eğitici rol üstlenen hizmet anlayışı
- Bilişim teknolojilerinin etkin olarak kullanılması
- Bölgenin dinamiklerini irdeleyerek doğru strateji
geliştirilmesi ve politika üretilmesi
- İhtiyaçların önceliklendirilerek kaynakların verimli
kullanılması
Mali Politikamız
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası, üyelerinin
ihtiyaçlarının karşılanması, mesleki faaliyetlerinin kolaylaştırılması ve
geliştirilmesi, üyeleri ve halk arasında dürüstlük ve güveni hâkim kılmak üzere
mesleki disiplin, ahlak ve dayanışmayı korumak ve 5174 sayılı kanunda yazılı
hizmetleri vermek üzere faaliyetler gerçekleştirir. Söz konusu faaliyetlerin
gerçekleştirilmesinde 5174 sayılı Kanun’da belirtilen gelir kaynaklarını
kullanır.
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odasının verdiği hizmetler ve aidatlara
ilişkin tarifeler, 5174 sayılı Kanun’da belirtilen hükümler doğrultusunda her
mali yıl öncesinde Oda Meclisi tarafından bölgenin sosyo-ekonomik koşullarına
göre belirlenir ve ilan edilir.
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odasının bütçesi, plan ve programlarının
gerekleri ile fayda ve maliyet unsurları göz önünde tutularak verimlilik,
tutumluluk ilkelerine ve hesap dönemine göre hazırlanır ve uygulanır.
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası’nın yıllık
gelirlerine göre (kaynak), harcamalar planlanır. Bu plan çerçevesince
harcamalar düzenlenir ve kaynak harcama dengesi sağlanır.
- Bütçeden harcama, yönetim kurulu başkanı veya
yetkilendireceği yardımcısı ve genel sekreterin veya sayman üyenin ortak imzası
ile yapılır. Genel sekreterin bulunmadığı hallerde, genel sekreter yerine
sayman üyenin imzası aranır.
- Yönetim kurulunun önerisi üzerine meclislerce saptanan
miktar kadar harcama, sonradan yönetim kurulunun onayına sunulmak şartıyla,
genel sekreter tarafından re’sen yapılabilir.
- Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre hareket eden Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası, genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine ve tek düzen hesap planına
uygun olarak muhasebe kayıtlarını düzenler.
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası harcamaların yapılması, gelirlerin
toplanmasında şeffaflık, verimlilik, tutumluluk, doğru ve zamanında bilgi
ilkelerini benimser.
- Mali kaynakların ve harcamaların kontrol ve yönetimini
kolaylaştırmak için düzenli olarak mali raporlarını hesapları inceleme
komisyonuna, ilgili organlara ve oda üyelerine sunar.
- Odanın mevcut fonları ile gereksinim duyduğu fonları
en uygun koşullarda sağlama, bu fonların değerini koruma ve etkin biçimde
kullanımı konusunda bir sistem kurar.
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası sahip olduğu
varlıkları vadeli mevduat olarak, likit fon olarak, iştirak olarak, bağlı
ortaklıklar kurarak, devlet tahvili, hazine bonosu alarak, repo yaparak
değerlendirir. Nakit mevduatın negatif getirisi olabilecek riskli yatırım
alanlarında kullanılmasına izin verilmez.
- Odanın maddi duran varlıkları (hizmet binası vb) terör
saldırısı, yangın, deprem vb risklere karşılık sigortalanır.
İnsan Kaynakları Politikamız
- Çarşamba Ticaret ve Sanayi Odası’nın üye odaklı hizmet
anlayışını sürdürebilmek üzere benimsediği insan kaynakları politikası şu şekildedir;
- İşin gerektirdiği nitelik, yetenek ve bütçe imkânları
doğrultusunda yeterli sayıda insan kaynağını istihdam etmek,
- Hizmet içi eğitimlerle mesleki ve kişisel anlamda
sürekli gelişim ortamı hazırlamak,
- Görev tanımının gerektirdiği sorumluluk, risk, deneyim
ve liyakat doğrultusunda ücret politikası yürütmek,
- Çalışanların kurum aidiyetini ve motivasyonunu ön
planda tutmak,
- Çalışan performansını düzenli olarak izlemek,
performansı doğrultusunda ödül uygulamak
ve bununla ilgili açık iletişimi desteklemek,
- Çalışan öneri ve beklentilerini dikkate almak,
- Çalışanlar arasında fırsat eşitliği yaratmak,
- Çalışma hayatı ile ilgili yasa ve kuralları tam olarak
uygulamak,
- İnsan kaynakları politikasını gözden geçirmek ve
sürekli iyileştirmektir.
Bilgi İşlem
Politikamız
Sunuş
Günümüzde her kurumun ve kuruluşun bir bilgi işlem
sistemi mevcuttur ve kurumsal işlemler bu sistem içerisinde yürütülmektedir.
Hizmetlerin hızı ve aynı standartlarda hizmet üretimi dolayısıyla da müşteri
memnuniyeti bilgi işlem sistemi ile doğrudan ilişkilidir. Bu durum hizmetin
verildiği bilgi işlem sisteminin güvenli, verimli ve riskli durumlarda acil
tedbirleri kullanabilme kabiliyetini hayati önem seviyesine getirir ki,
bu da kurumların bu konuda kendi ihtiyaç ve önceliklerine cevap verecek
politika üretmesini ve bunu sürekli işler halde tutmasını gerektirir.
Uygunsuz ve standart dışı kullanımlar Odamızı virüs saldırılarına, ağ
sistemlerinin çökmesine, dolayısı ile verilmekte olan hizmetlerin aksamasına
sebep olabilir ve bunlar yasal sorumluluklar ile karşı karşıya kalınmasına
neden olabilir.
- Tüm çalışanlarımızı bağlayacak olan bu
politikanın unsurları Odamızın ihtiyaç ve önceliklerine göre aşağıdaki
şekilde belirtilmiştir.
- Genel Kurallar
- Odamız bünyesinde oluşturulan tüm veriler Odanın
mülkiyetindedir. Çalışanlar bilgi sistemlerinden, kendi kişisel kullanımları
için sınırlı seviyede yararlanabilirler.
- Odamız bu politika çerçevesinde ağları ve
sistemleri periyodik olarak denetleme hakkına sahiptir.
- Bilgisayarlarda oyun ve eğlence amaçlı programlar
çalıştırılmamalı/ kopyalanmamalıdır.
- Bilgisayarlar üzerinden resmi belgeler, programlar ve
eğitim belgeleri haricinde dosya alışverişinde bulunulmamalıdır.
- Odamız Bilgi İşlem Sistemi Danışmanlık
firmasının bilgisi olmadan, Oda Ağ sisteminde (web hosting servisi,
eposta servisi vb.) sunucu nitelikli bilgisayar bulundurulmamalıdır.
- Odamız Bilgi İşlem Sistemi Danışmanlık
firmasının bilgisi olmadan, bilgisayarlar üzerindeki ağ ayarları,
kullanıcı tanımları, kaynak profilleri vb. üzerinde mevcut yapılan düzenlemeler
hiçbir surette değiştirilmemelidir.
- Bilgisayarlara herhangi bir şekilde lisanssız program
yüklenmemelidir.
- Gerekmedikçe bilgisayar kaynakları paylaşıma
açılmamalıdır, kaynakların paylaşıma açılması halinde de mutlaka şifre kullanma
kurallarına göre hareket edilmelidir.
- Dizüstü bilgisayarlar güvenlik açıklarına karşı daha
dikkatle korunmalıdır. Sadece gerekli olan bilgiler bu cihazlar üzerinde
saklanmalıdır. Asla özel bilgiler bulunmamalıdır.
- Çalışanlar bilinmeyen kimselerden gelen e-postaları
açarken çok dikkatli olmalıdırlar. Çünkü bu e-postalar virüs ve Truva atı
gibi zararlı programları barındırabilirler.
- Çalışanların şifrelerini başkalarına vermesi
kesinlikle yasaktır.
- Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında
getirilen yükümlülükler ile süreç özelinde KVKK uyumu sağlanmalıdır.
1. İnternet
Erişim ve Kullanım Politikası
- İhtiyaç doğrultusunda içerik filtreleme
sistemleri kullanılacaktır.
- İstenilmeyen siteler yasaklanabilecektir.
- Anti-virüs gateway sistemleri kullanılmalıdır.
Sertifikaların güncelliği takip edilmelidir. İnternete giden veya gelen bütün
trafik virüslere karşı taranmalıdır.
- Çalışma saatleri içerisinde aşırı bir şekilde iş ile
ilgili olmayan sitelerde gezinmek ve işlem yapmak yasaktır.
- Bilgisayarlar üzerinden genel ahlak anlayışına aykırı
Internet sitelerine girilmeyecek ve dosya indirimi yapılmayacaktır.
- İnternet üzerinden Odamız tarafından onaylanmamış
yazılımlar indirilemez ve Oda sistemleri üzerine bu yazılımlar kurulamaz.
- Odamızın işlevlerine yönelik yazılım ihtiyaçları için
ilgili prosedürler dâhilinde ilgili birim sorumlularına müracaat edilmesi gerekmektedir.
- Üçüncü şahısların Odamız internet ağını kullanmaları
Genel Sekreterliğin veya yetkilendirdiği kişinin izni ve bu konudaki kurallar
dâhilinde gerçekleştirilebilecektir.
- Bilgisayar ağlarının ve bağlı sistemlerin iş
sürekliliğini sağlamak için özel kontroller uygulanmalıdır.
- Ağ servisleriyle ilgili standartlarda, erişimine izin
verilen ağlar ve ağ servisleri ve ilgili yetkilendirme yöntemleri
belirtilmelidir. Ağ üzerinde kullanıcının erişeceği servisler kısıtlanmalıdır.
- Gerek görülen uygulamalar için, portların belirli
uygulama servislerine veya güvenli ağ geçitlerine otomatik olarak bağlanması
sağlanmalıdır.
- Sınırsız ağ dolaşımı engellenmelidir.
- Harici ağlar üzerindeki kullanıcıları belirli uygulama
servislerine veya güvenli ağ geçitlerine bağlanmaya zorlayıcı teknik önlemler
alınmalıdır.
- İzin verilen kaynak ve hedef ağlar arası iletişimi
aktif olarak kontrol eden teknik önlemler alınmalıdır.
- Ağ bağlantıları periyodik olarak kontrol edilmelidir.
- Gerek görülen uygulamalar için elektronik posta, tek
yönlü dosya transferi, çift yönlü dosya transferi, etkileşimli erişim, güne ve
günün saatine bağlı erişim gibi uygulama kısıtlamalarıyla ağ erişimi denetimi
yapılmalıdır,
- Ağ üzerindeki yönlendirme kontrol edilmelidir.
- Bütün sistem seviyeli şifreler en az üç ayda bir
değiştirilmelidir.
- Bütün kullanıcı seviyeli şifreler en az altı ayda bir
değiştirilmelidir.
- Sistem yöneticisi her sistem için farklı şifreler
kullanmalıdır.
- Şifreler e-posta iletilerine veya herhangi bir
elektronik forma eklenmemelidir.
- Kullanıcı, şifresini başkası ile paylaşmaması,
kağıtlara ya da elektronik ortamlara yazmaması konusunda eğitilmelidir.
- Oda çalışanı olmayan harici kişiler için açılan
kullanıcı hesaplarının şifreleri de kolayca kırılamayacak güçlü bir şifreye
sahip olmalıdır.
- Şifrelerin ilgili kişiye gönderilmesi "kişiye
özel" olarak yapılmalıdır.
- Bir kullanıcı adı ve şifresinin birim zamanda birden
çok bilgisayarda kullanılmamalıdır.
- Odamız e-posta sistemi, taciz, suiistimal veya
herhangi bir şekilde alıcının haklarına zarar vermeye yönelik öğeleri içeren
mesajların gönderilmesi için kesinlikle kullanılamaz.
- Mesajların gönderilen kişi dışında başkalarına
ulaşmaması için gönderilen adrese ve içerdiği bilgilere azami biçimde özen
gösterilmesi gerekmektedir.
- Odamız ile ilgili olan hiçbir gizli bilgi,
gönderilen mesajlarda yer alamaz. Bu kapsama eklenen öğeler de dahildir.
- Kişisel kullanım için Internet'teki sitelere üye olunması
durumunda Odamıza ait e-posta adresleri kullanılmamalıdır.
- Kullanıcıların, kullanıcı kodu/şifresini girmesini
isteyen e-postaların, sahte e-posta olabileceği dikkate alınarak, herhangi bir
işlem yapılmaksızın derhal silinmelidir.
- Oda çalışanlarının kişisel amaçlar için e-posta
kullanımı mümkün olduğunca makul seviyede olmalıdır. Ayrıca iş dışındaki
e-postalar farklı bir klasör içerisinde saklanmalıdır.
- Oda personeli tarafından Internet ortamı aracılığı ile
iletilen her türlü kişisel e-posta mesajının altında e-posta iletisinin
içeriğinden ve niteliğinden Odanın sorumlu tutulamayacağı gibi açıklamalar
yazılmalıdır.
- Çalışanlar, mesajlarının yetkisiz kişiler tarafından
okunmasını engellemelidirler. Bu yüzden şifre kullanılmalı ve e-posta erişimi
için kullanılan donanım/yazılım sistemleri yetkisiz erişimlere karşı
korunmalıdır.
- Odanın bütün PC tabanlı bilgisayarları anti-virüs
yazılımına sahip olmalıdır ve belli aralıklarda düzenli olarak
güncellenmelidir. Buna ek olarak anti-virüs yazılımı ve virüs parterleri
otomatik olarak güncellenmelidir. anti-virüs yazılımı sertifikalarının
güncelliği takip edilmelidir.
- Virüs bulaşan makineler tam olarak temizleninceye
kadar ağdan çıkarılmalıdır.
- Bilinmeyen kişilerden e-posta ile birlikte gelen dosya
veya makrolar kesinlikle açılmayacaktır. Bu tür e-postalar ve ekleri hemen
silinecek, daha sonra "silinmiş öğeler'' klasöründen de tekrar
silinecektir.
- Bilinmeyen veya şüpheli kaynaklardan asla dosya indirilmeyecektir.
- Bilinmeyen kaynaklardan gelen, USB bellekleri ve
CD-ROM'lar virüslere karşı tarama yapılmadan kullanılmayacaktır.
- Kritik data ve sistem konfigürasyonlarını düzenli
aralıklar ile yedeklenecek ve güvenli bir yerde saklanacaktır.
- Uzaktan erişim için yetkilendirilmiş Oda çalışanları
veya Odanın bilgisayar ağına bağlanan diğer kullanıcılar yerel ağdan bağlanan
kullanıcılar ile eşit sorumluluğa sahiptir.
- Internet üzerinden Odanın herhangi bir yerindeki
bilgisayar ağına erişen kişi veya firmalar VPN teknolojisini kullanacaklardır.
Veri bütünlüğünün korunması, erişim denetimi, mahremiyet, gizliliğin korunması
ve sistem devamlılığını sağlanması için bu şarttır.
- Uzaktan erişim güvenliği sıkı bir şekilde denetlenmelidir.
Kontrol tek yönlü şifreleme veya güçlü bir uzun şifre destekli public/private
key sistemi kullanılması şeklinde olacaktır.
- Oda çalışanları hiç bir şekilde kendilerinin login ve
e-posta şifrelerini aile bireyleri dahil olmak üzere hiç kimseye veremezler.
- Odanın ağına uzaktan bağlantı yetkisi verilen
çalışanlar veya sözleşme sahipleri bağlantı esnasında aynı anda başka bir ağa
bağlı olmadıklarından emin olmalıdırlar. Kullanıcının tamamıyla kontrolünde
olan ağlarda bu kural geçerli değildir.
- Uzaktan erişim yöntemi ile Odamıza erişen bütün
bilgisayarlar en son güncellenmiş anti-virüs yazılımına sahip
olmalıdırlar.
7. Risk
Değerlendirme Politikası
- Odamızın bilgi işlem ağında sistem açıklarını tespit
etmek ve gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamak amacıyla yetkili firma veya
bilgi işlem sorumlusu tarafından, risk analizi yaptırılmasına dair kuralları
içeren politikadır.
- Risk analizi çalışması süresince çalışanlar gerekli
noktalarda yardımcı olacaklardır.
- Risk değerlendirme raporları Odaya elden teslim
edilecek ve rapor, söz konusu risk ve hassasiyetler giderilene dek bilgi işlem
sisteminde çevresel ve fiziksel güvenlik önlemleri alınmış bir ortamda
saklanacaktır.
- Risk değerlendirme çalışmalarına başlamadan önce
çalışma kapsamına konu sistemler ve çalışma süreleri Odaya bildirilecek ve bu
çalışmalar Oda tarafından izlenecektir.
- Risk değerlendirme çalışmaları esnasında
sistemler üzerinde servis reddi veya herhangi bir sebeple iş sürekliliği
aksatılmayacaktır.
8. Acil
Durum Yönetimi Politikası
- Odamız bilgi işlem sistemine yapılabilecek direkt
saldırılar, zararlı kod içeren programların, kişilerin sisteme sızması,
bilginin hırsızlığı, dışarıdan veya içeriden gerçekleştirilebilecek saldırılar
öncesi yapılması gereken aksiyonları tanımlayan politikamızdır.
- Acil durum sorumluları atanmalı ve yetki ve
sorumlulukları belirlenmeli ve dokümante edilmelidir.
- Bilgi sistemlerinin kesintisiz çalışabilmesi için
gerekli önlemler alınmalıdır.
- Odamız bilişim sistemlerinin kesintisiz çalışmasını
sağlaması için aynı ortamda kümeleme uzaktan kopyalama, yerel kopyalama, pasif
sistem çözümlerini hayata geçirilebilir.
- Oda bilgi işlem sistemlerini tasarlarken ne kadar süre
iş kaybını tolere edeceklerini göz önüne almalıdırlar.
- Güvenlik açıkları ve ihlallerinin rapor edilmesi için
kurumsal bir mekanizma oluşturulmalıdır.
- Yaşanan acil durumlar sonrası politikalar ve süreçler
yeniden incelenerek ihtiyaçlar doğrultusunda revize edilmelidir.
- Bir güvenlik ihlali yaşandığında ilgili sorumlulara
bildirimde bulunulmalı ve bu bildirim süreçleri tanımlanmış olmalıdır.
-
- Acil Durum kapsamında değerlendirilen olaylar
aşağıda tanımlanmıştır
-
- Seviye A: Bilgi kaybı. Odamıza ait değerli bilgilerin
yetkisiz kişilerin eline geçmesi, bozulması, silinmesi
- Seviye B: Servis kesintisi. Oda hizmetlerinin kesintisi
veya kesintisine yol açabilecek durumlar
- Seviye C: Şüpheli durumlar. Yukarıda tanımlı ilk iki seviy